بالاخره سینمای ایران کدام فیلم را به اسکار میفرستد؟
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۱۵۷۷۴
با توجه به قوانین آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار در مجموع ۶۰ فیلم ایرانی حایز شرایط انتخاب به عنوان نماینده سینمای ایران در شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی سال ۲۰۱۹ هستند؛ البته قطعا تعداد فیلمهایی که با توجه به حضورهای بینالمللیشان و شانس اکران در آمریکا گزینههای بهتری هستند و شانس دارند، زیاد نیست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی هر ساله از سوی آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا به فیلم بلندی اعطا میشود که خارج از آمریکا و به زبان غیرانگلیسی ساخته شده باشد.
زمانی که اولین مراسم جوایز اسکار در ۱۶ می ۱۹۲۹ برگزار شد، هیچ بخش ویژهای برای تقدیر از بهترین فیلم خارجی وجود نداشت. آکادمی اسکار بین سالهای ۱۹۴۷ تا ۱۹۹۵ جایزهای افتخاری را برای بهترین فیلم خارجی اکران شده در آمریکا در نظر گرفت، گرچه این جوایز به طور مرتب اعطا نمیشد و برای مثال در سال ۱۹۵۲ هیچ فیلمی به عنوان بهترین فیلم خارجی معرفی نشد.
همچنین هیچ رقابتی میان فیلمهای خارجی وجود نداشت و تنها یک فیلم به عنوان برنده جایزه افتخاری بهترین فیلم برگزیده میشد. اما از سال ۱۹۵۶ و همزمان با بیستونهمین دوره جوایز اسکار، بخش رقابتی ویژهای برای بهترین فیلم خارجی (غیرانگلیسی) ایجاد شد که تا کنون هر ساله جایزه اسکار بهترین فیلم را به اثر برگزیده اعطاء میکند.
برخلاف سایر جوایز اسکار، جایزه اسکار بهترین فیلم انگلیسی به شخصی خاص اعطاء نمیشود و گرچه کارگردان اثر آن را دریافت میکند، اما در واقع جایزه به طور کل متعلق به کشور فرستانده فیلم به آکادمی محسوب میشود.
برخلاف دیگر بخشهای جوایز سینمایی اسکار، جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی (خارجی) اسکار الزامی را برای اکران فیلمهای این بخش در آمریکا تا پیش از معرفی به آکادمی ایجاد نکرده است، به عبارت دیگر فیلمها برای رقابت برای کسب جایزه بهترین فیلم خارجی نیاز به اکران عمومی در آمریکا ندارند.
از سویی دیگر فیلمهای حاضر در این بخش باید در کشوری که نمایندگی آن را بر عهده دارد در دوره زمانی که آکادمی آن را تعیین میکند حداقل به مدت هفت روز اکران تجاری داشته باشند.
طبق قوانین آکادمی اسکار تمامی فیلمهای حاضر در بخش بهترین فیلم خارجی باید به زبانی غیر از انگلیسی ساخته شده باشند تا بتوانند در این بخش نامزد کسب جایزه شوند. آکادمی اسکار همواره این قانون را به صورت جدی دنبال میکند و فیلمهایی که دارای دیالوگهای فراوان انگلیسی باشند، از سوی آکادمی اسکار حائز شرایط لازم برای رقابت در بخش بهترین فیلم خارجی شناخته نخواهند شد. البته فیلمهای صامت و بدون دیالوگ و حتی آثار مستند و انیمیشن نیز واجد شرایط رقابت در این شاخه هستند.
یکی دیگر از عواملی که میتواند موجب عدم احراز صلاحیت یک فیلم برای حضور در بخش بهترین فیلم خارجی شود، نمایش تلویزیونی و یا اینترنتی اثر پیش از اکران عمومی آن است. اتفاقی که در سال ۲۰۰۴ برای فیلم «پرنده آبی» نماینده سینمایی هلند رخ داد.
همچنین طبق قوانین آکادمی اسکار مربوط به بخش بهترین فیلم خارجی، چنانچه کشور ارسال کننده اثر به آکادمی، کنترل هنری کافی بر اثر نداشته باشد، فیلم به احتمال فراوان شرایط رقابت و نامزدی در این بخش را از دست خواهد داد. تا کنون چندین فیلم به این دلیل شانس رقابت در بخش بهترین فیلم خارجی را از دست دادهاند که از آن جمله میتوان به فیلم «شهوت، احتیاط» (۲۰۰۷) نماینده سینمایی تایوان در هشتادمین دوره جوایز آکادمی اسکار اشاره کرد که به دلیل تایوانی نبودن عوامل اصلی فیلم و همچنین تعداد کم عوامل تایوانی دخیل در ساخت فیلم از سوی آکادمی اسکار مجوز کسب نامزدی در بخش فیلمهای غیرانگلیسی (خارجی) را از دست داد.
براساس قوانین جدیدتر آکادمی اسکار و از سال ۲۰۰۶ (هفتادونهمین دوره جوایز اسکار) فیلمهای معرفی شده به آکادمی اسکار برای حضور در بخش بهترین فیلم خارجی الزاما نباید به زبان رسمی کشور فرستنده باشند. این مورد پیش از این از حضور چندین فیلم در این بخش جلوگیری شده بود؛ چرا که اکثر دیالوگهای فیلم به زبانی غیر از زبان رسمی کشور فرستنده اثر بود، همانطور که فیلم «خصوصی» محصول ۲۰۰۴ ایتالیا به دلیل عربی و عبری بودن دیالوگها، حائز شرایط حضور در بخش بهترین فیلم خارجی شناخته نشد.
اما با تغییر قانون در سال ۲۰۰۶ کشور کانادا که پیش از این تنها میتوانست فیلمهای فرانسویزبان را به آکادمی ارائه کند، شرایط لازم برای معرفی فیلم هندیزبان «آب» به عنوان نماینده سینمای کانادا را پیدا کرد و سینمای ایران نیز در سال ۲۰۱۳ فیلم فرانسوی زبان «گذشته» به کارگردانی اصغر فرهای را به عنوان نماینده خود انتخاب کرد.
همچنین تمامی فیلمهایی که خواستار حضور در بخش بهترین فیلم خارجی جوایز سینمایی اسکار هستند صرفنظر از زبان فیلم نباید در خاک آمریکا ساخته شده باشند و از سوی دیگر تمامی کشورها باید نماینده خود را به انتخاب یک سازمان، کمیته و یا هیأتی متشکل از افرادی از بدنه سینما انتخاب کند و اسامی این افراد نیز باید به آکادمی فرستاده شود.
پس از این که تمامی کشورهای نماینده خود را به آکادمی معرفی کردند، نسخهای از تمامی فیلمها با زیرنویس انگلیسی به آکادمی ارسال میشود و اعضای کمیته بهترین فیلم خارجی پس از تماشای آثار، با رأیگیری پنهان خود در ابتدا فهرست بلند نامزدها متشکل از ۱۰ فیلم و در نهایت فهرست ۵ فیلم به عنوان نامزدهای نهایی این شاخه معرفی میکنند.
**بر اساس اعلام اکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار تمامی فیلمها برای کسب شرایط لازم برای حضور در شاخه بهترین فیلم خارجی جوایز سینمایی اسکار در سال ۲۰۱۹ باید نه زودتر از تاریخ ۹ اکتبر ۲۰۱۷ (۹ مهر ۱۳۹۶) و نه دیرتر از ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۸ (۸ مهر ۹۷) حداقل به مدت ۷ روز پیاپی در سینماهای کشور مبدا اکران تجاری شده باشند.
با توجه به فهرست اکران سینمای ایران در این بازه زمانی یک ساله در مجموع ۶۰ فیلم سینمایی که شامل سه انیمیشن و یک مستند نیز میشود واجد شرایط حضور به عنوان نماینده ایران در اسکار پیش رو هستند (تاریخ آغاز اکران این فیلمها در مقابل آنها آورده شده است)، اما قطعا با توجه به حضورهای بینالمللی و اکران جهانی تعداد معدودی از این فیلمها حائز شرایط هستند، در ادامه فقط نام فیلمها را تیتروار اعلام میکنیم.
آینه بغل (۹۶/۹/۱۵)، خالتور (۹۶/۸/۱۰)، زرد (۹۶/۷/۱۲)، بدون تاریخ بدون امضاء (۹۶/۱۱/۲۵)، خفگی (۹۶/۷/۲۶)، ثبت با سند برابر است (۹۶/۹/۱)، خانه دختر (۹۶/۷/۱۹)، قهرمانان کوچک (۹۷/۷۱۲)، قاتل اهلی (۹۶/۹/۱)، دخترعمو و پسرعمو (۹۶/۱۰/۶)، عشقولانس (۹۶/۱۰/۲۰)، ما خیلی باحالیم (۹۶/۱۱/۱۸)، ایتالیا ایتالیا (۹۶/۷/۱۲)، سد معبر (۹۶/۱۰/۶)، حریم شخصی (۹۶/۹/۲۲)، پل خواب (۹۶/۱۰/۲۰)، آذر (۹۶/۹/۸)، خانه کاغذی (۹۶/۹/۲۹)، اسرافیل (۹۶/۱۱/۲۵)، شکلاتی (۹۶/۹/۸)، حقه باز دم دراز (۹۶/۷/۱۹)، صفر تا سکو (۹۶/۹/۱)، هاری (۹۶/۱۱/۲۵)، فهرست مقدس (انیمیشن) (۹۶/۹/۱۵)، کلیله و دمنه (انیمیشن) (۹۶/۱۰/۹)، مادری (۹۶/۱۲/۳)، غیرمجاز (۹۶/۸/۱۰)، آزاد به قید شرط (۹۶/۷/۲۶)، شنل (۹۶/۷/۲۶)، اشنوگل (۹۶/۹/۱)، وقتی برگشتم (۹۶/۹/۸).
هزارپا (۹۷/۴/۱۳)، مصادره (۹۶/۱۲/۲۳)، لاتاری (۹۶/۱۲/۲۳)، تگزاس (۹۷/۱/۲۹)، به وقت شام (۹۶/۱۲/۲۳)، لونه زنبور (۹۶/۱۲/۲۳)، فیلشاه (انیمیشن) (۹۶/۱۲/۲۳)، خجالت نکش (۹۷/۲/۱۲)، عصبانی نیستم (۹۷/۲/۱۲)، چهارراه استانبول (۹۷/۲/۱۲)، دشمن زن (۹۷/۳/۲۳)، خرگیوش (۹۶/۱۲/۲۳)، خاله قورباغه (۹۷/۴/۶)، دارکوب (۹۷/۴/۶)، دلم میخواد (۹۷/۳/۲۳)، خوک (۹۷/۲/۱۲)، به وقت خماری (۹۷/۴/۶)، کاتیوشا (۹۷/۵/۳)، دم سرخها (۹۷/۵/۱۰)، فراری (۹۶/۱۲/۲۳)، تنگه ابوقریب (۹۷/۵/۱۷)، من دیوانه نیستم (۹۷/۵/۳)، آن سوی ابرها (۹۷/۲/۱۲)، جشن دلتنگی (۹۷/۲/۱۲)، در وجه حامل (۹۷/۳/۲۳)، شماره ۱۷ سهیلا (۹۷/۳/۳۰)، مرداد (۹۷/۴/۶)، ناخواسته (۹۷/۳/۲) و شعلهور (۹۷/۵/۲۴).
فیلمهای «بدون تاریخ بدون امضاء» به کارگردانی وحید جلیلوند، «عصبانی نیستم» از رضا دُرمیشیان، «سد معبر» ساخته محسن قرایی، «آنسوی ابرها» به کارگردانی مجید مجیدی، «خفگی» به کارگردانی فریدون جیرانی، «خانه دختر» شهرام شاهحسینی، «اسرافیل» از آیدا پناهنده، «لاتاری» به کارگردانی محمد حسین مهدویان، «به وقت شام» از ابراهیم حاتمیکیا، «خوک» ساخته مانی حقیقی، «فراری» به کارگردانی علیرضا داوودنژاد، «چهارراه استانبول» از مصطفی کیایی، «دارکوب» به کارگردانی بهروز شعیبی، انیمیشن «فیلشاه» ساخته هادی محمدیان، «دلم میخواد» از بهمن فرمانآرا، «تنگه ابوقریب» از بهرام توکلی و «شعلهور» به کارگردانی حمید نعمتالله را میتوان از شانسهای اصلی انتخاب به عنوان نماینده اسکار ایران در سال ۲۰۱۹ برشمرد.
* فیلم اسپانیولی زبان «همه میدانند» جدیدترین ساخته اصغر فرهادی و محصول مشترک سینمای اسپانیا، ایتالیا و فرانسه آنطور که از سوی رسانههای اسپانیایی اعلام شده، یکی از سه نامزد اصلی برای معرفی به عنوان نماینده سینمای اسپانیا است، در نتیجه با توجه به اکران نشدن در ایران و نداشتن شروط لازم، از سوی کشور خودمان نمیتواند به اسکار معرفی شود.
اصغر فرهادی دو بار برای سینمای ایران اسکار را به ارمغان آورد؛ یک بار برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» و بار دیگر برای «فروشنده».
البته فیلمهایی که در ادامه و تا تاریخ ۸ مهر ۹۷ در سینماهای ایران اکران شوند نیز به فهرست فیلمهای واجد شرایط انتخاب برای اسکار ۲۰۱۹ اضافه خواهند شد.
آخرین مهلت ارسال و معرفی فیلمها از سوی کشورها مختلف برای رقابت در شاخه بهترین فیلم خارجی اسکار ۲۰۱۹ روز اول اکتبر ۲۰۱۸ (۹ مهرماه) اعلام شده است.
منبع: افکارنيوز
کلیدواژه: سینمای ایران رقابت قانون انیمیشن هلند تایوان ساخت فیلم ایتالیا کانادا ایران خاک فیلم سینمایی خواب اصغر فرهادی فرانسه اسپانیا فیلم ایرانی آکادمی اسکار نماینده ایران در اسکار
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۱۵۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۵ معلم از ۵ دهه؛ از پرویز فنیزاده تا رضا عطاران
آفتابنیوز :
در دهه پنجاه مهمترین شمایل معلم پرویز فنیزاده در «رگبار» بود و در اواخر این دهه فرامرز قریبیان در «جنگ اطهر» نقش معلم انقلابی را ایفا کرد. شاید بتوان گفت تنها در دهه شصت تعداد قابل توجهی کاراکتر معلم به فیلمهای ایرانی راه پیدا کردند؛ از خسرو شکیبایی در فیلم «رابطه» تا هما روستا در فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» و علی نصیریان در «جادههای سرد» و مجید مجیدی در فیلم «شنا در زمستان»، چند نمونه از پرداختن سینمای دهه شصت به شخصیتهای معلمند. از دهه هفتاد از تعداد فیلمهایی که معلمها در آنان نقش محوری ایفا میکردند، کاسته شد. آنچه پیش رو دارید مروری است بر ۵معلم بهیادماندنی سینمای ایران در طول ۵دهه.
دهه پنجاه؛ آقای حکمتی (پرویز فنیزاده در فیلم «رگبار»)
بهیادماندنیترین تصویر معلم در سینمای قبل از انقلاب که معمولا عنایتی به حرفه معلمی نشان نمیداد. در فیلم «رگبار» آقای حکمتی معلمی است که به محلهای در جنوب شهر آمده است. مدرسه مهمترین و محوریترین لوکیشن فیلم «رگبار» است و فیلمساز تصویری دقیق و پرجزئیات از فضای آموزشی مدارس در ابتدای دهه پنجاه ارائه میدهد. ادارهکردن کلاسی شلوغ با پسربچههایی شیطان مهمترین مشکل آقای حکمتی در نیمه اول فیلم است. فیلم با علاقهمندی آقای حکمتی به عاطفه، خواهر یکی از دانشآموزان، وارد فضایی عاطفی میشود و درنهایت هم با انتقال از مدرسه و ترک محله به پایان میرسد. معمولا به انبوه تمثیلها و استعارهها در فیلم «رگبار» اشاره میشود و آنچه کمتر به آن توجه شده، تصویر ملموس معلمی است که نمیخواهد تن به آنچه هست بدهد. آقای حکمتی یکی از ملموسترین غریبههایی است که نویسنده و کارگردان «رگبار» در طول دوران فعالیت هنریاش آفریده است.
دهه۶۰؛ بیژن امکانیان در «دبیرستان»
علی ناصری، معلم زیستشناسی در فیلم «دبیرستان» (۱۳۶۶) با ایفای نقش بیژن امکانیان، در دههای که تعداد زیادی از شخصیتهای سینمای ایران معلم بودند، به چند دلیل شاخص و بهیادماندنی است؛ معلمی که خود سابقه اعتیاد داشته و مثل بیشتر معلمهای سینمای ایران در دهه شصت آرمانگراست و میکوشد شاگردانش را از دام اعتیاد بیرون بکشد. فیلم بهعنوان ملودرامی تلخ، یکی از موفقترین آثار سینمای ایران در دهه شصت است که سال۶۶ سینماروهای زیادی را در شهرستانها جذب سینما کرد. شخصیت سمپاتیک معلم و نحوه برخورد و تعاملش با شاگردان و چهره بیژن امکانیان بهعنوان یکی از بازیگران مهم دهه شصت، تصویری از «دبیرستان» برای سینماروهای دهه شصت ساخت که دوستداشتنی و تأثیرگذار بود.
رامین پرچمی در «ضیافت» (۱۳۷۴)
رامین پرچمی در فیلم «ضیافت» تنها کسی از رفقای دبیرستانی است که از محلهاش نمیرود و نخستین نفری هم هست که به کافه ماطاووس میآید تا به عهدی که سالها پیش با رفقا بستهاند وفادار باشد. بین شخصیتهای فیلم «ضیافت»، رامین پرچمی معلم است؛ معلمی که سطح زندگیاش از همه رفقا پایینتر است و ازدواج نکرده و راز علاقهاش به منیر خواهر عبد (پارسا پیروزفر) را هم مکتوم نگاه داشته است. در فیلمی که فرصت کافی برای پرداختن به همه حاضران در کافه ماطاووس ندارد و از نیمه دوم بیشتر بر علی یزدانی (فریبرز عربنیا) و رامین (بهزاد خداویسی) متمرکز است، شخصیت رامین پرچمی بهعنوان معلمی شریف بیشتر در یادها میماند؛ معلمی که پاسدار رفاقت است و گذشته را فراموش نکرده است.
رضا عطاران در «ورود آقایان ممنوع» ۱۳۸۹
تصویری طنز آمیز از معلم در فیلمی کمدی که پرفروش و پرتماشاگر از کار درآمد. رضا عطاران در «ورود آقایان ممنوع» تصویری از معلم در سینمای ایران به نمایش میگذارد که مسبوق به سابقه نبود. مدیر یک مدرسه دخترانه خصوصی با ورود آقایان به مدرسه خود شدیداً مخالف است، اما وقتی دبیر شیمی دانش آموزان المپیادی به علت زایمان، شش ماه مرخصی میگیرد، مجبور میشود تا یک دبیر جایگزین به دبیرستان بیاورد؛ ولی تلاش وی برای یافتن دبیر المپیاد زن در میانه سال تحصیلی بیفایده است و وی مجبور است یک مرد را به عنوان تنها گزینه بپذیرد تا از رقابت المپیاد جا نماند، اما ورود این آقای معلم مجرد و بیدستوپا، و شیطنت دختران دانشآموز، و تجرد خانم مدیر جدی و بداخلاق که تا به حال خواستگاری نداشته، باعث ایجاد اتفاقات بسیار خنده داری میشود. دختران دانشآموز دست به یکی کرده و با کمک پدر یکی از دانش آموزان، اردویی را تدارک میبینند تا این دو مجرد میانسال را در روبهروی یکدیگر قرار دهند. رضا عطاران در «ورود آقایان ممنوع» یکی از بامزهترین شخصیتهای معلم سینمای ایران را ساخته است.
منبع: همشهری آنلاین