نگاهی به ۵ فیلم خارجی حاضر در گلدن گلوب
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۴۲۲۳۷
فرارو- اولین فیلم انتخابی در بخش خارجی مراسم گلدون گلوب، فیلم قهرمان آخرین ساخته اصغر فرهادی است. این فیلم پیش از این در جشنواره کن و آسسیا پاسیفیک و اسپانیا هم حاضر شده است.
به گزارش فرارو، قهرمان فرهادی که آماده حضور در اسکار است، حالا در یک قدمی آن وارد گلدن گلوب شد. این اتفاق میتواند زمینهای برای احتمال شانس بالاتر این فیلم برای رقابت بزرگ اسکار باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در نهایت موفق به کسب جایزه بزرگ هیات داوران شد. این فیلم در جوایز آسیاپاسیفیک نیز برنده جایزه بهترین کارگردانی شد؛ و از سوی جوایز سالانه هیات ملی نقد آمریکا (NBR) برنده دو جایز بهترین فیلم بینالمللی و فیلمنامه اصلی سال شد.
قهرمان آخرین ساخته فرهادی است و روایتی پر کشش و خلاقانه دارد. رحیم خطاط و نقاشی مطلّقه است که به علت عدم پرداخت بدهیاش به بهرام به زندان افتادهاست. رحیم به مرخصی دو روزه میآید و بعد از اتفاقاتی مردم به او لقب قهرمان میدهند. کوپه شماره ۶ (Compartment Number 6) اثر یوهو کاسمانن از فنلاند فیلم کوپه شماره ۶ بر اساس کتابی به همین نام نوشتهٔ رزا لیکسم ساخته شدهاست. در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۱، جزو گزینههای نخل طلا بود. اتفاقا با فیلم قهرمان ساختهٔ اصغر فرهادی جایزه بزرگ جشنواره کن را اشتراکی دریافت کردند.
داستانی عاشقانه بین زن و مردی فنلاندی و روس که در یک کوپه قطار با هم هم سفرند. زن، عاشق باستانشناسی و با روحیاتی فرهنگی است و مرد روس، دائمالخمر، ضدزن، ولی این دو خیلی زود به هم نزدیک میشوند.
بازیگران فیلم کوپه شماره شش، سیدی هارلا، یوری بوریسف، دینارا دروکارفا، جولیا آوگ هستند.
نگاهی به نمرات منتقدان بینالمللی به این فیلم میتوان دریافت ارزیابی آنها از فیلم تقریبا متوسط بوده است. میانگین نمرات آنها به این اثر سینمایی ۲٫۴ بوده که تقریبا فیلم را بین متوسط تا خوب قرار میدهد.
جاناتان رامنی در اسکریندیلی نوشته است: «فیلم تا حدی کوچکتر از آن است که برای حضور در بخش مسابقه جشنواره کن متقاعدکننده به نظر برسد، اما از طرف دیگر هم اثری است دوستداشتنی با بازیهای زیرپوستی نقشهای اصلی که به شکل فروتنانهای مخاطبش را درگیر خود میکند.»
دیوید رونی هم درباره فیلم کوپه شماره ۶ نوشته است: «کوپه شماره ۶ را باید درامی مالیخولیایی به حساب آورد که در عین حال با بینش خود نسبت به تنهایی انسان و ارتباطات انسانی به شکل غیرمنتظرهای نشاطآور است. در کنار فضای پردود و الکل گرفته و عبوس فیلم، برای مخاطبی که صبور باشد نشاط هم درون اثر یافت میشود و البته برای دستیابی به آن باید از تسلیبخشیهای نتایج متعارفتر چشم پوشید.» ماشین منو بران(Drive my car) اثر ریوسوکی هاماگوچی از ژاپن فیلم روایتی اقتباسی از داستانی از کتاب «مردان بدون زن» اثر هاروکی موراکامی است. این کتاب متشکل از چند داستان کوتاه است. به زندگی مردانی میپردازد که زن زندگی خود را به دلایل گوناگونی از دست دادهاند.
ماشین مرا بران برای نخستین بار در جشنواره کن ۲۰۲۱ نمایش داده شد و توانست جایزه بهترین فیلمنامه را به خود اختصاص دهد. این فیلم یکی از رقیبان اصلی فیلم قهرمان در شاخه بهترین فیلم بینالمللی (خارجیزبان سابق) در مراسم اسکار ۲۰۲۲ نیز هست.
هیدهتوشی نیشیجیما بازیگر اصلی این فیلم است. دست خدا(The Hand of God) اثر پائولو سورنتینو از ایتالیا با بازی تونی سرویلو در بخش مسابقه اصلی هفتاد و هشتمین دوره جشنواره فیلم ونیز اکران شد؛ و توانست دو جایزهٔ مارچلو ماسترویانی (بهترین بازیگر نو ظهور) برای فیلیپو اسکوتی و جایزهٔ بزرگ هیئت داوران برای پائولو سورنتینو را به ارمغان بیاورد.
فیلم درباره پسری در ناآرامی و آشوبهای ناپل در دهه ۸۰ میلادی است. داستان سرنوشت و خانواده، ورزش و سینما، عشق و فقدان است. پسر جوان نقش اول فیلم در سن بلوغ است و عقیده دارد که واقعیت بد است.
نگاه منتقدان به این فیلم خیلی مثبت و تحسین برانگیز نبوده است.
ورایتی درباره فیلم دست خدا نوشته است: «دست خدا فیلم روحانگیزی است، اما میتوانست اثری غنیتر، بهتر و ظریفتر باشد. برخی از مضامین موجود در کار، سطحی به نظر میرسند.»
مادران موازی(Parallel Mothers) اثر پدرو آلمودوار از اسپانیا پدرو آلمودوار هفتادویک ساله است. او با فیلم "مادران موازی" دوباره به خودش واقعی اش، یعنی روایت ملودرامهایی پرجنبوجوش با نقشآفرینی پنهلوپه کروز بازگشته است.
این فیلم بیستودومین اثر این فیلمساز اسپانیایی است. داستان آن پیرامون زندگی زنی میانسال به نام جنیس با بازی پنهلوپه کروز میچرخد که ناخواسته از مردی که نمیخواهد پدر شود، باردار میشود. جنیس پس از زایمان برای تأمین مخارج زندگیاش به شغل عکاسی مشغول میشود. او، آنا را هم استخدام میکند تا در نگهداری از نوزاد و مرتب کردن خانه به وی کمک کند و این سرآغاز اتفاقات جالب توجه داستان است.
ظاهرا جنیس و آنا هر دو در یک بیمارستان زایمان میکنند و مادران موازی قرار است راوی بخشی از زندگی دو زن باشد. آنها بهطور تصادفی با یکدیگر آشنا میشوند و باید بهتنهایی فرزندانشان را بزرگ کنند. جنیس از بارداری ناخواستهاش راضی است، اما آنا چندان به آینده خوش بین نیست و تضادهای این دو شخصیت در کنار نقاط اشتراکشان جذابیت فیلم را بیشتر میکند.
نیکلاس باربر از ایندی وایر میگوید: «مادران موازی درکل در حد فیلمهای ساختارشکن و تحسین شدهی آلمودوار نیست. ولی این یک توصیف منفی برای فیلم افتاحیه جشنواره ونیز امسال نیست. در مادران موازی لذتهای زیادی برای طرفداران این کارگردان اسپانیایی وجود دارد. بیستودومین ساخته آلمادوار دوباره به جهان آشنا و آرام فیلمهای او بازگشته است. یک بار دیگر با آپارتمانهای شیک، کافهها و پیادهروهای آفتابی مادرید رو به رو میشویم رنگهای قرمز، زرد و سبز خودنمایی میکنند و بازی پنهلوپه کروز هم شایسته تقدیر است.»
مراسم اعطای جوایز هفتادونهمین دوره جوایز سینمایی و تلویزیونی گلدن گلوب در تاریخ ۱۹ دی (۹ ژانویه ۲۰۲۲) برگزار خواهد شد.
منبع: فرارو
کلیدواژه: قهرمان اصغر فرهادی امیر جدیدی اسکار گلدن گلوب مادران موازی کوپه شماره ۶ جشنواره کن گلدن گلوب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۲۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فیلم های پایان هفته تلویزیون از نگاهی دیگر
تلویزیون در ایام تعطیلات آخر هفته و سالروز شهادت امام صادق(ع) نزدیک به ۵۰ فیلم پخش میکند که در این بین اولین اثر حاتمیکیا و یکی از آخرین آثار بروس ویلیس دیده می شود.
به گزارش ایسنا، فهرست فیلمهای آخر هفته سیما که برای پخش از ۱۱ شبکه اعلام شده، شامل ۴۶ فیلم است که از جمله آثار شاخص آن میتوان به «بادیگارد»، «ریو»، «ویل هانتینگ نابغه» و «محاکمه ۷ شیکاگویی» و از جمله فیلمسازان شاخص آن میتوان به مسعود جعفری جوزانی، کیومرث پوراحمد، ابراهیم حاتمیکیا، داوود میرباقری، همایون اسعدیان و آرون سورکین اشاره کرد.
۳۲ فیلم معادل حدود ۷۰ درصد این محصولات، خارجیاند و حدود ۳۰ درصد فیلمها نیز در سینما و تلویزیون ایران ساخته شدهاند.
به علت نزدیکی این آخر هفته به ۱۲ اردیبهشت ماه روز معلم، بخش قابل توجهی از این فیلمها سوژهای در ارتباط با تعلیم و تربیت دارند؛ آثاری مثل «قصههای مجید»، «جادههای سرد»، «پل سفید»، «لونانا در انتظار معلم» و «شش قهرمان».
در بین آثار انتخابی، دو فیلمساز با دو فیلم در این آخر هفته حاضرند. «بادیگارد» و «هویت» از ابراهیم حاتمیکیا و «هدیه» و «ریکا» از مسعود فرخنده پخش خواهد شد. در اتفاقی جالب، فیلم سینمایی «۳۰ نابغه» نیز روی آنتن دو شبکه خواهد رفت: پنجشنبه از شبکه نمایش و جمعه از شبکه امید.
همانند هفته گذشته، چهار فیلم در فهرست اعلامی از سوی روابط عمومی معاونت سیما به عنوان فیلمهای جدید معرفی شدهاند که پیش از این در ایام نوروز روی آنتن تلویزیون رفته اند. «رادیکال»، «مصلحت»، «زاده شده برای پرواز» و «محموله نهایی»، فهرست این چهار اثر را تشکیل میدهند.
ضمن اینکه در فهرست منتشرشده، فیلمی که برای پخش در باکس جمعه ساعت ۱۴ شبکه کودک برنامهریزی شده، معرفی نشده است.
در این زمینه بخوانید:
تلویزیون در تعطیلات آخر هفته چه فیلمهایی پخش میکند؟
در میان این ۴۶ فیلم، دو فیلم «نامیرا» و «گریز از مرگ» جدید به شمار میروند. یکی از این دو اثر، تلهفیلم «نامیرا» به کارگردانی محمد کرمانشاهی است که جمعه ۱۴ اردیبهشت ساعت ۱۴:۳۰ از شبکه سه سیما پخش میشود. این فیلم در سال ۹۵ ساخته شده ولی تاکنون در تلویزیون نمایش داده نشده و پس از حدود هشت سال به پخش میرسد. علت پخش نشدن این فیلم که سال ۹۶ حتی از جشنواره فیلمها و سریالهای پلیسی مسکو نیز جایزه گرفت، روشن نیست. علاوه بر امین زندگانی، شهرزاد کمالزاده، رامین راستاد و آیدین ختایی، پرستو صالحی هنرپیشه سابق تلویزیون در این اثر نقش دارد.
دومین فیلم جدید این آخر هفته، «گریز از مرگ» به کارگردانی مایک برنز است که جمعه ۱۴ اردیبهشت ساعت ۱۳:۳۰ روی آنتن شبکه تهران خواهد رفت. این فیلم از آن جهت اهمیت دارد که یکی از آخرین پروژههای سینمایی بروس ویلیس به شمار میآید. این هنرپیشه ۶۹ ساله هالیوود که بازیگری را به ناچار کنار گذاشته، در همان ایام که عوامل فیلمها مجبور بودند دیالوگها را از طریق گوشی برایش بخوانند و توانایی حفظ کردن نداشت، به تدریج متوجه شد به بیماری زوال عقل مبتلا شده است.
جالب آن که فیلم «گریز از مرگ» به علت محدودیتهای کرونایی، تنها در ۹ روز فیلمبرداری شده و تمام سکانسهای این بازیگر نیز تنها در یک روز ضبط شده است! در سال ۲۰۲۱ جوایز تمشک طلایی نیز که به بدترینهای هالیوود اهدا میشود، یک رشته ویژه با عنوان «بدترین بازی بروس ویلیس» اضافه کرد که ۷ فیلم این بازیگر در آن سال، ۷ نامزد آن را تشکیل میداد و فیلم «گریز از مرگ» هم یکی از آن آثار بود. بعدها وقتی خانواده بروس ویلیس رسما خبر بیماری او را به اطلاع عموم رساندند، این جایزه لغو شد.
از میان آثار تکراری این ایام نیز فیلم «هویت» اثر جالب توجهی محسوب میشود. این فیلم که برای پخش در روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ساعت ۲۱ از شبکه نمایش برنامهریزی شده است، نخستین فیلم بلند ابراهیم حاتمیکیا به شمار میآید که بسیاری مهجورترین فیلم این کارگردان میدانند. «هویت» در سال ۱۳۶۵ با سرمایه شبکه دو سیما و به عنوان فیلمی سینمایی ساخته شد، ولی هیچگاه روی پرده سینما نمایش داده نشد و مستقیما در تلویزیون به پخش رسید.
گفته میشود به خلاف خاستگاه فکری ابراهیم حاتمیکیا که پیش از فیلمسازی، پاسدار و هنرمندی از جریان انقلاب بود، خسرو دهقان منتقد جریان عرفی نقد سینما، اولین منتقدی است که این فیلمساز را اصطلاحا کشف کرد و با نقدی که بر فیلم «هویت» نوشت، از فیلمساز خوشقریحهای خبر داد که وارد سینما میشود.
انتهای پیام